Jak przygotować klimatyzację? - Rekomendacje mechaników z lubelskich warsztatów samochodowych
Jak przygotować klimatyzację?
Cechy działania klimatyzacji w zimie
W okresie zimowym wraz ze spadkiem temperatury otoczenia (a co za tym idzie i całego układu klimatyzacji) przejście freonu ze stanu ciekłego w stan gazowy staje się coraz trudniejsze. Od około +5°C wzrasta prawdopodobieństwo, że freon w parowniku nie przejdzie całkowicie w stan gazowy i zostanie dostarczony do sprężarki w postaci cieczy. A jeśli ciekły freon dostanie się do komory tłokowej sprężarki, nastąpi uderzenie wodne, sprężarka ulegnie awarii.
Jednak nie jest aż tak źle. W końcu zautomatyzowany system samochodu ma zabezpieczenie: jeśli istnieje takie ryzyko, nie będzie można włączyć klimatyzacji w niskiej temperaturze. Kontrolka pracy klimatyzatora się zaświeci, jednak klimatyzator się nie włączy.
Nawet najprostszy układ klimatyzacji posiada co najmniej dwa czujniki: temperatury otoczenia i ciśnienia freonu w układzie. Jeśli ich wskaźniki wykraczają poza dopuszczalne granice, klimatyzator się nie włączy. Konstruktorzy zadbali o to, aby obsługa klimatyzacji w samochodzie zimą była nie tylko komfortowa, ale i bezpieczna.
Jak zmniejszyć obciążenie klimatyzacji zimą i przedłużyć jej żywotność?
Wymień filtr kabinowy przed zimą. Zwłaszcza jeśli ostatnio zauważyłeś, że szkło zaczęło się częściej pocić. Nowy filtr wewnętrzny nie tylko poprawi wentylację wnętrza, ale także umożliwi rzadsze włączanie ogrzewania w celu usunięcia skroplin z wnętrza szyb samochodowych.
Warto zaopatrzyć się w produkty przeciwmgielne. Są przeważnie niedrogie i łatwe w użyciu, ale pozwalają uniknąć problemu systematycznego naparowywania szyb w regionach o dużej wilgotności.
Umieść matę chłonną. Zimą dużo śniegu wnosi się do wnętrza samochodu na butach. Topi się i zamienia w wilgoć, która odparowuje i w efekcie lubi skraplać się na szkle. Mata w pewnym stopniu ogranicza to zjawisko.
Komentarz