Jak prawidłowo przygotować akumulator na mróz? - Rekomendacje mechaników z lubelskich warsztatów samochodowych
Jak prawidłowo przygotować akumulator na mróz?
Przygotowanie akumulatora obejmuje kilka etapów, które obejmują rozwiązywanie problemów, przywracanie gęstości elektrolitu i izolowanie akumulatora.
Rozwiązywanie problemów
Pierwsza rzecz, którą musisz wiedzieć: aby akumulator działał sprawnie, cała instalacja elektryczna samochodu musi być w dobrym stanie. Najważniejszymi częściami są przewody i generator. Sprawdź okablowanie pod kątem uszkodzeń, które mogłyby spowodować wyciek prądu elektrycznego na zewnątrz. W niskich temperaturach może to prowadzić do całkowitego rozładowania akumulatora i skrócenia jego żywotności.
Zaciski akumulatora należy oczyścić, usuwając z nich brud, ślady korozji i tlenki. Po obróbce drobnym papierem ściernym należy pokryć zaciski litolem lub stałym smarem, który może przewodzić prąd.
Przegląd generatora
Aby akumulator działał prawidłowo, alternator musi dawać napięcie 14,5 V, chociaż za minimalną wartość uważa się 13,8 V. Jeśli napięcie będzie niższe, najprawdopodobniej nie da się naładować akumulatora. Kolejnym czynnikiem pogarszającym proces ładowania jest ślizganie się paska na generatorze. Jeśli na korpusie generatora występują ślady przegrzania, oznacza to szybką awarię urządzenia, co odbije się również na akumulatorze.
Sprawdzanie gęstości elektrolitu
Niezgodność poziomu gęstości elektrolitu w akumulatorze będzie miała wpływ na pojemność i żywotność akumulatora. Według specjalistów optymalny wskaźnik to 1,27 g/cm3 (latem może być nieco niższy). Jeśli zmierzyłeś gęstość i stwierdziłeś, że jest ona za mała, należy dolać elektrolit o zwiększonej gęstości. Jeśli wskaźniki są powyżej normy, należy rozcieńczyć elektrolit wodą destylowaną.
Izolacja termiczna akumulatora
Jeśli temperatura może spaść do bardzo niskich wskaźników, lepiej wcześniej zaizolować akumulator przed zimnem. Konieczne jest wybranie materiału niepalnego, który nie przewodzi prądu — nie spowoduje zwarcia ani zapalenia.
Dobrym rozwiązaniem jest włókno szklane owinięte w cienkie maty. Można nim owinąć akumulator, tworząc dodatkową warstwę chroniącą przed zimnem. Terminale muszą pozostać otwarte. Istnieją również specjalne gotowe osłony termiczne do akumulatorów (w tym podgrzewanych).
Komentarz